måndag 21 maj 2012

Ingrid

Idag frågade äntligen min bästis Bea om jag ville vara lilla Ingrids gudmor. Det var så vackert och tårdrypande hela samtalet att jag blev alldeles tagen.

Skoja. Det var inte alls vackert och tårdrypande. Bea är min minst sentimentala vän och frågan mumlandes fram mellan massa annat prat. Jag fick avbryta henne och fråga om jag verkligen hade hört rätt. Frågade du mig just om jag vill vara gudmor? 

HERREGUD. 

Det är JU HUR STORT SOM HELST!

Nu några rader till Ingrid. 
Du känner inte mig. Än. Vi har bara sett varandra på skype och sen en gång för en evighet sen, när du bara var några veckor gammal. Men oroa dig inte, jag kommer komma hem snart och då kommer vi lära känna varandra jättebra. 

Det är mig du kommer att bo hos när ditt syskon kommer och dina föräldrar är alldeles vindögda av trötthet och den nya babyn bara skriker. Det är jag som kommer ge dig kakor även fast det inte är helg och det är jag som är mamma till dina kompisar Fiona och Juni.

Det är jag som kommer hämta dig på dagis när din mamma inte kan, och det kanske är jag som även kommer hämta dig när du har druckit alldeles för mycket häxblandning och inte vågar ringa hem. 

Även fast jag inte är visast i stan ska jag försöka lära dig några av dom sakerna som jag önskade att jag visste när jag var liten. Som att även om hårfärgen på Konsum bara kostar 79 kronor så blir det aldrig bra. Aldrig. Och att du aldrig ska låta någon annan definiera vem du är, speciellt inte en kille. Att om du tror tillräckligt mycket på dig själv är inget omöjligt. Det är nog det viktigaste. Att lära sig tro på sig själv och inte oroa sig så mycket. 

Ja, och att inse att killar inte är speciellt smarta. Speciellt inte finniga tonårskillar. Det önskar man ju att man hade vetat när man var yngre. Verkligen en lesson for life. Amen!

Vad jag längtar efter dig fina lilla guddotter. Vi kommer att ha det så himla roligt du och jag. 

1 kommentar:

  1. (mother)
    Å du kommer att bli världens bästa gudmor....vilka härliga ord du skrivit, det kommer Ingrid att uppskatta när hon kan läsa:) Jag håller tummarna att du får bli hennes gudmor. Ingen är bättre lämpad än du. jag hoppas jag också får nöjet att se lilla Ingrid så småningom. kramar

    SvaraRadera